W ramach programu grantowego „W Krainie Misiów matematyka w każdej grupie z dziećmi fika – gdy się bawimy, królową nauk chętnie ćwiczymy”, który realizowaliśmy od 15 stycznia 2024 r do 22. 05.2024 r. wykonaliśmy szereg działań w zakresie rozwijania zainteresowań i uzdolnień matematycznych.
W styczniu dzieci doskonaliły zagadnienia dotyczące orientacji przestrzennej oraz kształtowania umiejętności liczenia, posługiwania się pojęciem liczby w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Odzwierciedlały liczebności zbiorów za pomocą liczmanów, tworzyły nowe zbiory, porządkowały zbiory według wzrastającej i malejącej liczby elementów. Poznawały obrazy graficzne liczb. Uczestniczyły w cyklicznych zabawach stwarzających warunki do kształtowania pojęć matematycznych, tj. „Zadań bez liku przy stoliku” czy „Matematyczne skarby”.
Powstały również kąciki matematyczne, w których znalazły się figury geometryczne, guziki, koraliki, spinacze, liczydła, kolorowe etykiety, kostki drewniane, gry i układanki matematyczne oraz inne przedmioty służące do mierzenia czasu, liczenia, mierzenia i porównywania wielkości, długości czy kształtu.
W ramach projektu odbyło się ciekawe i pełne praktycznych wskazówek szkolenie dla Rodziców oraz Rady Pedagogicznej pt. „Jak pokonywać trudności związane z edukacją matematyczną w codzienności”.
Kolejnym działaniem było zorganizowanie i przeprowadzenie międzyprzedszkolnego konkursu matematyczno-plastycznego „Lapbook matematyczny”. W konkursie wzięło udział 9 placówek oświatowych z naszego miasta i powiatu. Powstały ciekawe prace, wykonane przez dzieci i ich wychowawców, które mogą służyć jako pomoce dydaktyczne do rozwijania uzdolnień matematycznych. Wszyscy uczestnicy konkursu zostali nagrodzeni dyplomami i atrakcyjnymi nagrodami rzeczowymi.
W lutym utrwalaliśmy umiejętności z zakresu odtwarzania wysłuchanego rytmu za pomocą liczmanów, klocków, figur, dostrzegania rytmu w przyrodzie (następstw dnia i nocy, pór roku, dni tygodni i miesięcy). Stwarzaliśmy warunki do kształtowania umiejętności matematycznych poprzez organizację zabaw manipulacyjno-konstrukcyjnych, a także do podejmowania różnorodnych aktywności w trakcie zabaw dowolnych, porządkowych, spacerów, pod hasłem: „Gdy spacerujemy porządkujemy, lub się bawimy, chętnie matematykę ćwiczymy”.
W marcu królowa nauk obchodziła swoje święto, we wszystkich grupach przedszkolnych zorganizowano „Światowy Dzień Matematyki”, który zainspirował do nowego spojrzenia na zabawy rozwijające zdolności i umiejętności matematyczne u dzieci. Poszerzaliśmy wiedzę na temat określania i dokonywania pomiaru wielkości i ciężaru, używania i stopniowania określeń dotyczących ciężaru przedmiotów. Poznaliśmy różnego rodzaju wagi, eksperymentowaliśmy z wagą szalkową.
Kolejnym działaniem było zorganizowanie i przeprowadzenie wewnątrzprzedszkolnego konkursu plastycznego „Matematyczny portret wiosny”. Prace były bardzo ciekawe i pomysłowe, a każdy uczestnik konkursu otrzymał dyplom i nagrodę rzeczową. Dodatkowo w kwietniu dzieci dokonywały mierzenia długości przedmiotów, określały wysokość, porównywały szerokość. Kształtowały umiejętność liczenia.
Podsumowaniem projektu grantowego było zorganizowanie na przedszkolnym placu zabaw turnieju „Zmisiowane kodowanie”, do którego zaprosiliśmy dzieci z Przedszkola Miejskiego Nr 8 Kraina Radości. Dzieci chętnie wykonywały zaproponowane zadania matematyczne: przeliczały liczmany i ustalały wynik, klasyfikowały i grupowały figury geometryczne, kodowały wykorzystując instrukcje obrazkow., Odbyły również ciekawą podróż do Prawolandii i Lewolandii . Z zaangażowaniem i radością utrwalały poznane umiejętności matematyczne.
W ramach projektu poszerzyliśmy bazę dydaktyczną przedszkola o nowe pomoce np.: maty dydaktyczne do kodowania, liczydła.
Beata Bywald
Sylwia Malinowska