ul. M. Konopnickiej 6 | kontakt@pm17.ostroleka.edu.pl | 29 760 58 68

Realizacja programu grantowego „Rosnę z matematyką” organizowanego przez mBank „W Krainie Misiów matematyka w każdej grupie z dziećmi fika – gdy się bawimy, królową nauk chętnie ćwiczymy”.

smart

W ramach  programu grantowego „W Krainie Misiów matematyka w każdej grupie z dziećmi fika – gdy się bawimy, królową nauk chętnie ćwiczymy”, który realizowaliśmy od 15 stycznia 2024 r do 22. 05.2024 r.  wykonaliśmy szereg działań w zakresie rozwijania zainteresowań i uzdolnień  matematycznych.

W styczniu dzieci doskonaliły zagadnienia dotyczące orientacji przestrzennej oraz kształtowania umiejętności liczenia, posługiwania się pojęciem liczby w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Odzwierciedlały liczebności zbiorów za pomocą liczmanów, tworzyły nowe zbiory,  porządkowały zbiory według wzrastającej i malejącej liczby elementów. Poznawały obrazy graficzne liczb. Uczestniczyły                      w cyklicznych zabawach stwarzających warunki do kształtowania pojęć matematycznych, tj.  „Zadań bez liku przy stoliku”  czy  „Matematyczne skarby”.

Powstały również  kąciki matematyczne, w których  znalazły się figury geometryczne, guziki, koraliki, spinacze, liczydła, kolorowe etykiety, kostki drewniane, gry i układanki matematyczne oraz inne przedmioty służące do mierzenia czasu, liczenia, mierzenia i porównywania wielkości, długości czy kształtu.

 

W  ramach projektu odbyło się ciekawe i pełne praktycznych wskazówek szkolenie dla Rodziców oraz Rady Pedagogicznej pt. „Jak pokonywać trudności związane z edukacją matematyczną w codzienności”.

Kolejnym działaniem było zorganizowanie i przeprowadzenie międzyprzedszkolnego konkursu matematyczno-plastycznego „Lapbook matematyczny”. W konkursie wzięło udział 9 placówek oświatowych z naszego miasta i powiatu. Powstały ciekawe prace, wykonane przez dzieci                                   i ich wychowawców, które mogą służyć jako pomoce dydaktyczne do rozwijania uzdolnień matematycznych. Wszyscy uczestnicy konkursu zostali nagrodzeni dyplomami i atrakcyjnymi nagrodami rzeczowymi.

 

W lutym utrwalaliśmy umiejętności z zakresu odtwarzania wysłuchanego rytmu za pomocą liczmanów, klocków, figur, dostrzegania rytmu w przyrodzie (następstw dnia i nocy, pór roku, dni tygodni                                     i miesięcy). Stwarzaliśmy warunki do kształtowania umiejętności matematycznych poprzez organizację zabaw manipulacyjno-konstrukcyjnych, a także do podejmowania różnorodnych aktywności w trakcie zabaw dowolnych, porządkowych, spacerów, pod hasłem: „Gdy spacerujemy porządkujemy, lub się bawimy, chętnie matematykę ćwiczymy”.

 

W marcu królowa nauk obchodziła swoje święto, we wszystkich grupach przedszkolnych zorganizowano „Światowy Dzień Matematyki”, który zainspirował do nowego spojrzenia na zabawy rozwijające zdolności i umiejętności matematyczne u dzieci. Poszerzaliśmy wiedzę na temat określania                                                i dokonywania pomiaru wielkości i ciężaru, używania i stopniowania określeń dotyczących ciężaru przedmiotów. Poznaliśmy różnego rodzaju wagi,  eksperymentowaliśmy z wagą szalkową.

Kolejnym działaniem było zorganizowanie i przeprowadzenie wewnątrzprzedszkolnego konkursu plastycznego „Matematyczny portret wiosny”. Prace były bardzo ciekawe i pomysłowe, a każdy uczestnik konkursu otrzymał dyplom i nagrodę rzeczową. Dodatkowo w kwietniu dzieci dokonywały mierzenia długości przedmiotów, określały wysokość, porównywały szerokość. Kształtowały umiejętność liczenia.

Podsumowaniem projektu grantowego było zorganizowanie na przedszkolnym placu zabaw turnieju „Zmisiowane kodowanie”, do którego zaprosiliśmy dzieci z Przedszkola Miejskiego Nr 8 Kraina Radości. Dzieci chętnie wykonywały zaproponowane zadania matematyczne: przeliczały liczmany i ustalały wynik, klasyfikowały i grupowały figury geometryczne, kodowały wykorzystując instrukcje obrazkow., Odbyły również ciekawą podróż do Prawolandii i Lewolandii . Z zaangażowaniem i radością utrwalały poznane umiejętności matematyczne.

W ramach projektu poszerzyliśmy bazę dydaktyczną przedszkola o nowe pomoce np.: maty dydaktyczne do kodowania, liczydła.

 

Beata Bywald

Sylwia Malinowska